
Om Nidarosa
Vi har skapt en visuell vakker design som er forankret i Norges historie og godt håndverk.
Nidarosa er en design av kunstneren og designeren, Ingrid Sagøy. Bunaden er skapt i lys av Nidarosdomen, Olav den Hellige og den rike kulturen fra vikingene. Med tanke på nasjonaljubileet i 2030 er Nidarosa helt i tiden.
Godt design har som formål å forbedre et produkt!

Den norske nasjonalfølelsen
Vi deler felles språk, historie, verdier og har en egen folkesjel i all dens mangfold.
På denne måten er fortid og samtid fusjonert og Nidarosa gir bunaden en synlig identitet, og renessansevikingen trer fram!
Trondheim som het Nidaros helt fram til middelalderen, var hovedstad i Norge mellom 1030 – 1217. Nidarosa ble derfor et naturlig navnevalg.
Designeren, Ingrid Sagøy, har latt seg imponere av Norges kronjuvel, Nidarosdomen.
Nidarosas mønstre er rekonstruerte av omrisset av rosevinduet, «sanktussene» på vestskipet og himlingen inne i Nidarosdomen.
Damemodellens barm er inspirert av rosevinduet, og stakken innehar deler av vestskipet. Likedan finnes samme design i herrenes jakke og vest.
Under designutviklingen av skjortemønsteret: ONLAF REX NOR, speilet designeren Olav den hellige, slik at mønsteret består av to helgener. En tredje siluett trådte fram mellom de to Olav’ene og dannet en sakral dame med krone; NIDAROSA.
Alle modellene har vevde midjebånd av ren ull og damene kan velge å krone hodet inn med et hårbånd.
Alle damaskstoffene har subtile mønstre som utspilles gjennom silkemønsteret som lyser på matt ullbunn. Speilfløyel av bomull kanter drakten inn. Silkeglansen gir et fantastisk lys og organisk kontrastspill til drakten.


Nidarosas sakrale ryggdesign
Når vi lar blikket vandre under en orgelmeditasjon i Nidarosadomen oppdager vi den fantastiske himlingen. Denne finner du igjen på ryggen på damedrakten. Nettopp denne altertavlen av en himling, som en beskytter for rosen på barmen, gjør at du går ekstra rank og stolt over følelsen denne bunaden gir.
Tusenårsjubileum
”1030 er et av de mest symbolsterke årstallene i norsk historie. Olav Haraldssons fall i slaget på Stiklestad og helgenkåring i Nidaros året etter, fikk dypt-gripende konsekvenser for det norske riket. 1030 kan derfor beskrives som et vendepunkt med en virkningshistorie som det norske samfunnet fortsatt bygger på. I 2030 kan vi derfor feire at Norge har bestått som rike i tusen år.”
Skjorten; Onlaf Rex Nor
Designeren av Nidarosa skrev en master om alkymi da hun studerte ved kunstakademiet i Venezia, som omhandlet reisen i våre liv til å bli bedre kjent med oss selv. Alkymisten som er kunstneren som forsøker å skape gull i det ytre livet, og som oppdager at hun underveis skapte gull i indre landskap. Vi finner balansen og visdommen.
I følge alkymien finnes det tre stadier som vi gjennomgår i livet; Nigredo, Albedo og Rubedo. Vi har en utfordring som vi trenger å finne løsningen på; Nigredo/det sorte. Dette oppleves som krevende og utfordrende. Vi finner løsningen, lyset i Albedo. Når vi behersker å ta utfordringer og lærdommen det krever er vi i Rubedo. Vi er i balanse. Den maskuline og feminine siden er i ekteskapelig balanse. Konge og Dronning i oss selv.
Vi sier ofte: Alt henger sammen. Da skjortemønsteret skulle utformes oppdaget designeren at skulpturen av Olav den Hellige, som ble lagt inn i skjortemønsteret og speilvendt, at en ny skikkelse trådte fram; Nidarosa med en trekantet høy krone.
Mens denne forklaringen skulle nedskrives, oppdages to skikkelser på konge og dronning. To små barn på brystet til de begge to. Våre små indre barn som vi oppfordrer oss til å være lekende og utforskende og ha det morsomt på veien. Å leve med pasjon.
Så i tillegg til et vakkert mønster som tatt ut fra den flamske barokken, kan eierne av denne skjorten, Onlaf Rex Nor, få noen gullkorn av Nidarosas visdom, balanse og lekenhet i livet. Det hellige ekteskapet i oss selv.


Stiklestad.no sier:
”1030 er et av de mest symbolsterke årstallene i norsk historie. Olav Haraldssons fall i slaget på Stiklestad og helgenkåring i Nidaros året etter, fikk dypt-gripende konsekvenser for det norske riket. 1030 kan derfor beskrives som et vendepunkt med en virkningshistorie som det norske samfunnet fortsatt bygger på. I 2030 kan vi derfor feire at Norge har bestått som rike i tusen år.”
Ingrid Sagøy har arbeidet som designer og kunstner siden 1993.
Norway Designs i Oslo,
Kunstindustrimuseet i Trondheim og Peggy Guggenheim Museum i Venezia har bla. solgt hennes design.
Hun ble invitert til å lage design i filt av Peggy Guggenheim Collection i 2007 for Barney og Beuys utstillingen.
Installasjonen AIRwave som består av designmøbler av bjørk og ørretskinn er innkjøpt av Avinor,Trondheim lufthavn.
Nidarosa er en bunad som er inspirert av Nidarosdomen, Olav den Hellige og vikingene. Bunadens mønster er en rekonstruksjon av sanktussene på vestskipet, himlingen og rosevinduets omriss i Nidarosdomen.
Hun har stilt ut ved verdens mest anerkjente samtidsutstilling for kunst; Biennealen i Venezia,
Museum Ca’Pesaro i Venezia, Santa Caterina Museum i Treviso i Italia, Bevilacqua La Masa I Venezia,
Palazzo delle Prigioni i Venezia, Den internasjonale Kulturfestivalen i Marokko, Galleri Profile i Poznan i Polen
og Galleri SG i Trondheim.
Sagøy har også jobbet ved Nord universitet som lektor i kunst og håndverk.
